Luppis János index





Született :
1813 január 27-én
Fiume

Elhunyt :
1875 január 11-én
Torrigia
Fontosabb évfordulói:
1864 találmánya megvalósításáért társult Robert Whitehead hajógyárossal
1869 találmányáért magyar nemesi címet kapott
   
Hadihajókon használatos, víz alatt járó robbanólöveg, mely eltérõen a vízalatti aknáktól, nem ütközés folytán hat, hanem beállítás folytán ott megy végbe a hatása, ahová irányítják.
Torpedó

 

Apja tengerészkapitány volt, így Luppis is fiatalon az osztrák-magyar haditengerészethez került, ahol fregattkapitány lett. Itt fogalmazódott meg benne az önjáró torpedó ötlete, s el is készítette elsõ, kezdetleges modelljét.

Tulajdonképpen egy hajtószerkezettel ellátott kis csónak volt, amelyet, hogy vízen maradjon, kétoldalt parafa lemezekkel erõsítettek meg. Az orrában gyújtókészülék, a csónaktestben robbanótöltet volt. A szerkezetet sûrített levegõvel meghajtott hajócsavar mozgatta elõre, kormányzására két, egymás mellé szerelt, a partról zsinórokkal mozgatott kormánylapát szolgált. Célba ütközéskor robbant. Luppis akkoriban még "sikló védõ"-nek nevezte a szerkezetet.

A hadügyminisztérium nem ismerte fel a találmány jelentõségét, ezért Luppis 1864-ben Robert Whitehead angol származású hajógyárossal társult, s a fiumei üzemben 1866-ra elkészült az elsõ haltorpedó.

A hajtóerõt egy 25 atmoszféra nyomásra feltöltött légtartály szolgáltatta. Két fontos alkatrészét, a giroszkópot (pörgettyût) és váltótolattyút, valamint az expandáló levegõ megfagyását gátló fûtõberendezést és a vele egybeépített vízpárologtatót is magyarok találták fel: az elõbbit Obry Lajos, az utóbbit Gesztessy János. A sûrített levegõ elõmelegítése számottevõen fokozta a teljesítményt. A két, ellentétesen forgó hajócsavar az oldalirányú kitérést volt hivatva kiküszöbölni. 1866 december 20-án mutatták be az akkor már torpedónak hívott szerkezetet a Hadügyminisztériumnak.

 

Torpedó

Az osztrák-magyar Hadügyminisztérium a következõ esztendõben megvásárolta a találmányt. Whitehead tisztában volt a torpedóban rejlõ kereskedelmi lehetõségekkel, s megtartotta azon jogait, hogy más országokkal is üzleteljen, s attól kezdve minden energiáját a találmány kifejlesztésének szentelte. Egy új szerzõdést kötött Lupissal, mely alapján teljes körû felügyeleti jogot kapott minden jövõbeni eladás felett. Az elkövetkezõ két évben tovább fejlesztették találmányukat, s alkalmassá tették felszíni, víz alatti, késõbb pedig repülõgéprõl való indításra is. Whiteheadnek sikerült kifejlesztenie egy újszerû mélységtartó szerkezetet, ami nagyban hozzájárult a torpedó megtervezéséhez, s mellyel megalapozta jövõbeni sikereit.

 

Torpedó teszt

Sorozatgyártását 1868-ban kezdték meg. Anglia, Németország, Olaszország, Franciaország, Japán és Oroszország nagyobb mennyiséget vásárolt az új fegyverbõl, így a fiumei torpedógyár gyorsan fejlõdött.

A Luppis-Whitehead-féle torpedó elsõ harcszerû bevetésére a perui polgárháborúban került sor, 1877. május 29-én. Tömeges alkalmazása az 1904-es orosz-japán háború tengeri harcaiban kezdõdött.

Luppis találmányáért 1869-ben magyar nemesi címet kapott.
1875-ben hunyt el Milánóban, s ami igazán szomorúvá teszi halálát az az a tény, hogy hagyta elvenni találmányát, amit élete végéig sajátjának tekintett.
1. Torpedó
 
 
Kapcsolódó linkjeink:
Honvédelmi Minisztérium

© 2003








Az oldalak megtekintéséhez minimum 800x600-as felbontásra és 16bit-es színmélységre
van szükség !
Ajánlott felbontás
1024x768 pixel
24bit-es színmélység!


Támogatott
böngészõ típusok:
IE , NS, Mozilla, Opera

Minden jog fenntartva
Horváth & Fellner
© 2003
Luppis János indexlap tetejére
Luppis János index